_2.jpg&PortalID=0&q=1&s=1)
كه در بندهاي الف و ب ماده 3 قانون فوق الذكر و آيين نامه اجرايي آن، روش هاي پذيرش سرمايه گذاري خارجي مبتني بر پذيرش سرمايه گذاري خارجي يا پذيرش سرمايه گذار خارجي در چارچوب قراردادهاي قراردادي با روش هاي مختلف ساخت، بهره برداري، انتقال، متقابل است. فروش و مشاركت مدني ديده مي شود
همچنين در ماده 4 قانون فوق الذكر و اساسنامه آن سرمايه گذاري دولت يا دولت هاي خارجي در ايران منوط به تصويب شوراي اسلامي است و بر اساس مواد 5 و 6 قانون فوق الذكر موضوع سرمايه گذاري خارجي مي باشد. فقط زير نظر سازمان سرمايه گذاري و با مديريت هياتي به نام هيات سرمايه گذاري خارجي و به رياست معاون وزير اقتصاد و دارايي كه پاسخگوي درخواست ها است سرمايه گذاري سازمان مذكور بايد درخواست سرمايه گذاري را به همراه خود ارائه كند. ظرف پانزده روز پس از بررسي هاي مقدماتي به هيأت مذكور نظر داده و هيأت مذكور بايد حداكثر ظرف مدت يك ماه تصميم نهايي خود را در خصوص درخواست سرمايه گذاري خارجي كتباً اعلام كند.
از نظر نحوه سرمايه گذاري و پوشش حمايتي، طبق مواد ذيل قانون فوق و آيين نامه آن، سرمايه گذاري و ويژگي ها و امكانات مربوط به آن به دو قسمت الف) ويژگي ها و امكانات مشترك و در قسمت ب) تقسيم مي شود. ويژگي ها و تسهيلات ويژه كه در قسمت الف) تسهيلات مشترك مذكور در ماده قانوني فوق الذكر و آئين نامه آن كه داراي 6 بند است به همان رفتار با سرمايه گذاران خارجي با سرمايه گذاران داخلي و ورود وجه نقد و سرمايه غير نقدي توسط سرمايه گذاران خارجي، اخذ مجوز سرمايه گذاري در كشور الزامي است. كافي است حجم سرمايه گذاري خارجي در هر مورد مشمول هيچ گونه محدوديتي نباشد و سرمايه خارجي در مقابل ملي شدن و سلب مالكيت تضمين شود و سرمايه گذار خارجي حق دريافت غرامت در صورت ايجاد شرايط مذكور و انصراف را دارد. اصل سرمايه، سود و منافع حاصل از استفاده سرمايه گذار از سرمايه گذاري خارجي در كشور به صورت ارزي و حسب مورد به صورت كالا از طريق مجوز سرمايه گذاري و آزادي صادرات امكان پذير است. كالاهاي توليدي بنگاه اقتصادي سرمايهگذار داراي ضمانت بوده و در صورت ممنوعيت صادرات، كالاهاي ساخت داخل فروش انجام شده و وجوه حاصل از آن از طريق شبكه رسمي پولي كشور به خارج از كشور منتقل ميشود.
يكي از نكات حقوقي قابل توجه در قانون مذكور نحوه حل و فصل اختلافات دولت و سرمايه گذاران خارجي است كه بر اساس ماده 19 قانون مذكور، در صورت عدم حل اختلاف از طريق مذاكره دوجانبه، رسيدگي به دعاوي مورد اختلاف در صلاحيت دادگاه هاي داخلي ايران است. موضوع، مگر اينكه در قرارداد سرمايه گذاري دوجانبه بين دولت ايران و دولت سرمايه گذار خارجي، روش ديگري براي حل اختلاف توافق شده باشد.
امروزه تجربه عملي نشان داده است كه با توجه به گستردگي روزافزون تجارت جهاني و توجه به مجموعه مقررات بين المللي حاكم بر روابط تجاري و اقتصادي بين دولت ها و بنگاه هاي اقتصادي بزرگ جهان و از يك سو توجه به اصول و امتيازاتي كه كشورها براي تشويق و ترغيب به سرمايهگذاري در يك كشور به بخشهاي دولتي يا خصوصي ساير كشورهاي خارجي اعطا ميكنند، از اين نظر معمولاً تمايلي براي پذيرش حاكميت دادگاههاي داخلي براي دولتها يا سرمايهگذاران خارجي وجود ندارد. كشور سرمايهگذار در مورد اختلافات ناشي از سرمايهگذاري خارجي، و عمدتاً و ترجيحاً در قراردادها و قراردادها، سرمايهگذاران خارجي صلاحيت قضايي را ميپذيرند.مراجع حل اختلاف بين المللي يا صلاحيت دادگاه هاي كشور ثالث براي حل و فصل اختلافات.
در قانون حمايت و تشويق سرمايه گذاري خارجي ايران مصوب 1389، عليرغم كاستي ها و عدم تطابق مفاد آن با برخي مقررات و ساير قراردادهاي سرمايه گذاري بين ساير كشورها در سطح منطقه اي يا بين المللي، اما در مجموع شرايط مناسب و امكان سرمايه گذاري خارجي وجود دارد. براي اشخاص حقيقي يا حقيقي يا حقوقي و ايرانيان خارج از كشور و انواع پوشش هاي حمايتي به طرق مختلف و تضمين ها براي سرمايه گذاران خارجي ايجاد شده و فرصت هاي سرمايه گذاري زيادي در زمينه هاي اقتصادي براي آنها پيش بيني شده است. ،
اگرچه امروزه در نظام اقتصادي جهان، تشويق و حمايت داخلي كشورها از موضوع سرمايه گذاري خارجي اجتناب ناپذير است و به طور متوالي در تمامي دور مذاكرات تجاري و قوانين و مقررات سازمان تجارت جهاني (WTO) تاكيد مي شود كه از طريق سرمايهگذاري خارجي و با انعقاد قرارداد نامههاي دوجانبه منافع طرفهاي سرمايهگذاري خارجي را تضمين كرده و در قراردادهاي مذكور ضمن تضمين امنيت سرمايهگذاري خارجي، شرايط و محدوديتهاي آن در داخل كشور سرمايهگذار مشخص شود.
سازمان تجارت جهاني بيش از 150 عضو دارد كه بيش از 97 درصد تجارت جهاني را در اختيار دارند و تقريباً كل تجارت جهاني را در بر مي گيرد و امروزه قوانين و مقررات آن سازمان عملاً به قانون اساسي تجارت جهاني در كمتر از 30 كشور تبديل شده است. جهان از جمله ايران كه داراي عضويت ناظر در سازمان مذكور است، در حال عضويت در اين سازمان است و البته با توجه به يكپارچگي موضوع تجارت جهاني و تجمع اجتناب ناپذير همه كشورهاي جهان در مقوله تجارت جهاني و اجتناب ناپذير بودن پيوستن ايران به اين سازمان. سازمان و لزوم رعايت مقررات و الزامات سازمان مذكور در فرآيند الحاق كه شامل يكسان سازي قوانين و مقررات تجاري و اقتصادي و اصلاح مقررات مربوط به پذيرش سرمايه گذاري خارجي در داخل كشور مي باشد، همگي مي باشد. مستلزم آن است كه از اين پس در مراحل تصويب و اجرا و پذيرش سرمايه گذاري خارجي در كشور طبق مقررات سازمان تجارت جهاني و مفاد موافقتنامه اقدامات سرمايه گذاري مرتبط با تجارت (تريم) لحاظ شود. سازمان مذكور در امر قانونگذاري و پذيرش سرمايه گذاري خارجي رعايت شود.
بهترین وکیل تضمینی در چناران کیست؟
وكيل حقوقي
وكيل براي شكايت كيفري
چگونگي طلاق غيابي زن