ضرب و جرح ساختگي

۵۰ بازديد


ضرب و جرح ساختگي
صدمات ساختگي، خودزني، نزاع، درگيري و ضرب و شتم ساختگي و... از انواع آسيب ها و آسيب هاي ساختگي است كه به عنوان معضلات اجتماعي شناخته مي شود. ترويج اين گونه رفتارها كه معمولا با هدف دريافت مهريه، خسارات، هزينه هاي بيمه و تحصيل اموال نامشروع انجام مي شود، علاوه بر فريب و سوء استفاده از بيت المال، نشان دهنده فقر فرهنگي و اقتصادي در جامعه است.

مجرمان و كلاهبرداران با استفاده از اين روش نه تنها قوانين را دور مي زنند، بلكه به تشويق و ترويج اين ناهنجاري در جامعه و تضعيف امنيت و اعتماد عمومي مي پردازند.

تهاجم ساختگي از هر نوعي كه باشد آثار مخرب و بد اجتماعي دارد، زيرا در اين موارد افراد حتي براي به دست آوردن پول به خود يا ديگران آسيب مي رسانند و در واقع با انجام اين رفتار، خشونت طلب مي شوند.
صدمه ساختگي را مي توان از راه هاي مختلفي متوجه شد، مثلاً در مواردي دعوا مي شود و افراد آسيب مي بينند، اما بعد از دعوا، فرد با آسيب رساندن به خود و تقاضاي انتقام، يا پس از اعلام قبلي دعوا، جراحت خود را افزايش مي دهد. صدمات ناشي از نزاع اخير و يا با استفاده از روش هاي متقلبانه ديگر با ايجاد جراحتي كاملا ساختگي و بدون نزاع و درگيري و يا تركيبي از جراحات و جراحات مي خواهد «مدعي نزاع» باشد. واقعي و غير واقعي براي دريافت خسارت بيمه، مهريه يا دريافت وجه اقدام كنيد.

برخي از كلاهبرداران با ايجاد جراحات ساختگي به خود يا ديگران و ادعاي مجروح شدن در دعوا به پزشكي قانوني مراجعه مي كنند و از افراد ديگر شكايت مي كنند.

اما مراكز پزشكي قانوني با استفاده از كارشناسان و متخصصان و روش هاي خاص خود مي توانند ادعاي فرد و صدمات وارده را به دقت بررسي كنند و در نهايت نظر پزشكي قانوني در مراجع قضايي مبناي مهمي در تشخيص جرم و جنايت است. صدور حكم اما باز هم اين گونه جرائم توسط افراد متخلف و كلاهبردار با تلاش براي اغفال و احتمال اشتباه توسط پزشكي قانوني صورت مي گيرد لذا همچنان نيازمند برخورد و برخورد قانوني با اين رفتارها است.

روش هاي مختلف آسيب ساختگي
كساني كه با جراحات ساختگي و به قصد كلاهبرداري به مراكز پزشكي قانوني مراجعه مي كنند از چند روش استفاده مي كنند كه در زير به آنها اشاره مي شود:

كساني كه هيچ آسيب جسمي ندارند و فقط وانمود مي كنند كه مجروح هستند. اين افراد براي اثبات ادعاي خود مدارك بيمارستاني و پزشكي را جعل مي كنند و مصدوميت خود را بر اثر تصادف اعلام مي كنند.
در مورد اين افراد قانون يا مرجع مربوطه مانند بيمه منحصر به مدارك ارائه شده توسط آنها نبوده و علاوه بر معاينه دقيق از كارشناسان و مشاوران مورد اعتماد و معاينات پزشكي نيز استفاده مي كند.

كساني كه جراحاتي در بدن دارند اما طبق پزشكي قانوني آن جراحت مربوط به زمان ديگري است و ربطي به دعواي ادعايي شاكي ندارد.
متخلفاني كه از طريق خودزني به بدن خود آسيب مي رسانند يا با رضايت شخصي از ديگران مي خواهند به بدن آنها آسيب برسانند، اين افراد براي پزشكي قانوني مشكلات زيادي را ايجاد مي كنند.
اين نوع صدمات با استفاده از روش هاي خاص در پزشكي قانوني تشخيص داده مي شود و با احراز جعلي بودن، متخلفان به مراجع قضايي معرفي مي شوند.
دسته ديگر افرادي هستند كه گواهي پزشكي قانوني جعل و به مراجع قانوني ارائه مي كنند. در حال حاضر با استفاده از سامانه الكترونيكي قوه قضائيه و الزام به ارسال گواهينامه به صورت ديجيتالي مي توان اين موارد را به راحتي تشخيص داد.
با بررسي ادعاي ضرب و جرح توسط افراد و شناسايي اين نوع تخلفات توسط پزشكي قانوني و شناسايي متخلفان، اين افراد تا پس از بررسي پرونده و طي مراحل قانوني با نظر مقام قضايي به مراجع قضايي معرفي مي شوند. قاضي و طبق قانون بايد با آنها برخورد شود.

اعتراض به راي پزشكي قانوني
طرفين اختلاف تا يك هفته پس از ابلاغ راي كميسيون پزشكي حق دارند نسبت به رأي صادره اعتراض كنند. معترض براي اعتراض بايد حق كميسيون پزشكي را طبق تعرفه تعيين شده پرداخت كند.

در صورتي كه با اعتراض پزشك مربوطه مجرم شناخته شود و محكوم شود، خساراتي از قبيل هزينه كميسيون پزشكي توسط معترض قابل مطالبه است.

مجازات حمله ساختگي
در قانون مجازات اسلامي حكم خاصي در مورد ضرب و جرح واهي وجود ندارد. اما با توجه به آثار ناگوار و جرايمي كه در اين حوزه رخ مي دهد، بر اساس اصل 156 قانون اساسي، قوه قضائيه بايد تدابير و سياست هاي مناسبي را براي مبارزه و مقابله با اين نوع رفتارها اتخاذ كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.