وكيل راي غيابي

۲۳ بازديد


وكيل راي غيابي

بر اساس ماده 303 قانون آيين دادرسي مدني مصوب 1379، حكم دادگاه حضوري است مگر اينكه خوانده يا وكيل يا قائم مقام قانوني او در هيچ يك از جلسات دادگاه حاضر نشده و كتباً دفاع نكرده و يا ابلاغ نشده باشد. در واقع خدمت رساني شده است. بودن
در ماده 364 برخي از شرايط صدور حكم غيابي در مرحله تجديدنظر به اختصار بيان شده است. در اين مقاله توضيحات لازم در مورد راي يا حكم غيابي و موضوعات مربوط توسط گروه وكلاي دادگستري ارائه شده است.
راي دادگاه به دو صورت حكم يا دستور صادر مي شود. در صورتي كه رأي دادگاه در مورد ماهيت دعوي صادر شده و قاطع باشد به آن حكم مي گويند. اما اگر تصميم دادگاه در مورد ماهيت دعوا نباشد و قطعي نباشد به آن سازش گفته مي شود.
فقط حكمي است كه به دو نوع حضوري و غيابي تقسيم مي شود، زيرا قرار هميشه حضوري صادر مي شود. چون دعوا از طرف خواهان مطرح مي شود، خواهان نمي تواند در جلسه دادگاه غايب باشد.
رسيدگي در اصطلاح حقوقي از جمله رسيدگي مرجع قضايي به درخواست خواهان به منظور صدور رأي. رسيدگي شامل انجام مجموعه اي از وظايف در مدت معين از زمان درخواست خواهان تا صدور راي دادگاه است.
با وجود شرايط، حكم غيابي هم در دادگاه بدوي و هم در دادگاه تجديدنظر قابل صدور است. طبق ماده 303 قانون مدني اسلامي. اصل بر اين است كه احكام دادگاه حاضر باشد و حكم غيابي استثناست. در اين ماده سه شرط براي صدور حكم غيابي وجود دارد كه در ادامه به شرح آنها مي پردازيم.
شرايط صدور حكم غيابيبا وجود اين شرايط، دادگاه غيابي صادر مي كند:
متهم يا وكيل او يا قائم مقام يا نماينده قانوني او در هيچ يك از جلسات دادگاه حاضر نشده اندهيچ يك از افراد مذكور در بند قبل دفاع كتبي ارائه نكرده اند.اخطاريه قانوني صادر شده است نه واقعي.شرط عدم ابلاغ اخطاريه به متهم در ق.الف.د. 1379 شمسي اضافه شد و به موجب آن در صورتي كه اخطاريه واقعاً به شخص ابلاغ شده باشد، حكم دادگاه غيابي نيست.
در اصطلاح قضايي، اخطار، يادآوري رسمي موضوع در حدود مقررات جاري است. در ماده 303 اخطاريه به معناي اخطاريه اي است كه دادخواستي به آن پيوست مي شود
البته گفته مي شود براي صدور حكم غيابي شرط چهارمي نيز وجود دارد و آن اين است كه حكم دادگاه عليه متهم صادر شده است.
لازم به ذكر است در صورتي كه در يك دعوي چند نفر از متهمين دعوي باشند و فقط يك نفر به هر نحوي در دادگاه حضور داشته باشد، حكم فقط براي آن شخص حضوري و براي بقيه متهمين دعوي حكم است. در غيبت.
شرايط حكم غيابي در مرحله تجديدنظرماده 364 ق.م. در مورد شرايط صدور حكم غيابي در مرحله تجديدنظر تصريح مي كند: در مواردي كه رأي دادگاه تجديدنظر به محكوميت متهم است و متهم يا وكيل وي در هيچ يك از دادرسي حضور نداشته و تشكيل نشده است. لايحه دفاعيه يا اعتراض، رأي دادگاه تجديدنظر ظرف 20 روز پس از ابلاغ واقعي به متهم يا وكيل وي قابل اعتراض و رسيدگي در همان دادگاه تجديدنظر است، رأي صادره قطعي است.
   اگرچه قانونگذار در اين ماده به صراحت از حكم غيبت استفاده نكرده است، اما شرايط مذكور مربوط به حكم غيبت در اين مرحله است. بنابراين صدور حكم غيابي در صلاحيت دادگاه تجديدنظر است.
هنگامي كه حكم غيابي به خوانده صادر مي شود، حق اعتراض دارد كه فرجام ناميده مي شود. اين حق اعتراض فقط براي احكام غيابي وجود دارد و احكام حضور يا قرارهاي صادره قابل تجديدنظرخواهي نيست.
در اين صورت محكوم له غايب مي تواند به دادگاه صادركننده حكم غيابي تقديم كند. در اصطلاح حقوقي به اين دعوا، دعواي انحراف گفته مي شود.
مهلت قانوني درخواست تجديدنظر براي افراد مقيم ايران 20 روز از تاريخ ابلاغ واقعي و براي افراد مقيم خارج از كشور 2 ماه از تاريخ ابلاغ واقعي مي باشد. در صورتي كه خوانده در اين مهلت تعيين شده اعتراض نكند، حق تجديدنظر وي از بين خواهد رفت.
با صدور راي دادگاه مبني بر پذيرش دادخواست تجديدنظر به دليل وجود عذر موجه قانوني، اجراي حكم متوقف مي شود تا متهم با ارائه دليل از حق خود دفاع كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.