پرداخت قسطي مهريه

۱۶ بازديد

 

 

با شنيدن نام عقد اسلامي و احكام مربوط به آن، خود به خود نام مهريه و ساير حقوق و تكاليف زن به ذهن متبادر مي شود. از آنجايي كه احكام اسلامي در مورد نكاح بسيار كاملتر از ساير احكام نكاح در اديان ديگر است، زوجه در اين ازدواج داراي حقي تلقي مي شود كه تحت هيچ شرايطي نمي توان از آن اجتناب كرد. مهريه حق مسلم زن است و به هيچ وجه قابل اسقاط نيست مگر به دليل فسخ نكاح كه شرايط آن بسيار محدود است و به ندرت اتفاق مي افتد. بطلان عقد در صورت عدم احراز شرايط نكاح سالم است، اما در صورت صيغه عقد، مهريه از زمان انعقاد عقد به تصرف زن در مي آيد. در نظر گرفته شود . مثلاً مرد پس از اخذ حكم اعسار، مهريه را به صورت اقساطي بپردازد. در ادامه اين مقاله به نحوه صدور حكم توقيف و پرداخت اقساطي مهريه مي پردازيم. براي كسب اطلاعات لازم در اين مورد اين مقاله را از دست ندهيد.

مهريه و پرداخت آن

مهمترين تقسيم بندي مهريه آن را به دو دسته مهريه عندالمطالبه و مهريه عندالمطالبه تقسيم مي كند. امروزه رايج ترين مهريه در عقد نكاح، مهريه عندالمطالبه است، زيرا نحوه وصول آن ساده تر و ضمانت اجراي آن قوي تر است. اما حتي در مهريه عندالمطالبه نيز امكان پرداخت اقساط مهريه وجود دارد. در ماده 1087 قانون مدني در مورد مهريه چنين آمده است: زوجه پس از عقد مالك مهر مي شود و هر چه بخواهد مي تواند انجام دهد.

 


شايان ذكر است كه اين ماده بيشتر در مورد مهريه عندالمطالبه اعمال مي شود. در مهريه عندالمطالبه به محض مطالبه مهريه، مرد مكلف به پرداخت آن است. طبق ماده 1085 قانون مدني حتي زن نيز مي تواند در صورت عدم دريافت مهريه از انجام وظايف زناشويي خودداري كند. البته در صورت انجام وظايف نمي تواند از ماده 1085 قانون مدني استفاده كند. اما مي تواند مهريه خود را از روش هاي ديگر مانند توافق با همسر يا اجراي مهريه دريافت كند. در هر دو صورت مرد مي تواند مهريه خود را به صورت اقساط پرداخت كند.

 


رايج ترين مهر در كشور ما سكه تمام بهار آزادي است. تا 110 سكه تمام بهار آزادي اعدام وجود دارد. يعني اگر مرد اين ۱۱۰ سكه را نپردازد، زوجه مي تواند حكم قضايي بگيرد. اما با مازاد بر اين 110 سكه ضمانت اجراي كيفري از بين رفته و قانوني مي شود و مرد مي تواند نسبت به پرداخت اقساط مهريه خود اقدام كند.

 


نكته: با توجه به افزايش قيمت سكه در سال هاي اخير، ممكن است در عمل تعداد كمتري سكه حكم اعدام كيفري را داشته باشد و يا به مرد براي پرداخت اين ۱۱۰ سكه تسهيلات داده شود.

 


در هر صورت با پرداخت اقساطي مهريه فشار مالي كمتري به مرد وارد مي شود. در ادامه به توضيح قانون پرداخت اقساطي مهريه مي پردازيم.

 

 

 


حكم معوقه و پرداخت اقساط مهريه

قبل از ورود به بحث نحوه پرداخت اقساطي مهريه، لازم به ذكر است كه براي اين امر بايد عدم تمكن مالي براي پرداخت كل مهريه وجود داشته باشد. اگر مردي توانايي پرداخت تمام مهريه را به يكباره داشته باشد نمي تواند اقساط مهريه را مطالبه كند. حتي زوجه نيز مي تواند با كمك وكيل خود حكم توقيف اموال را بگيرد. اما براي دريافت اين حكم بايد مدارك محكمه پسند به دادگاه خانواده ارائه شود. اما مرد براي پرداخت اقساطي مهريه بايد مستنداتي را مبني بر عدم تمكن مالي خود ارائه كند كه در ادامه به تفصيل توضيح خواهيم داد.

براي پرداخت اقساطي مهريه بايد حكم اعسار اخذ شود. حقوق معوقه به اين معناست كه مرد نتواند بدهي خود را بپردازد و به فقر بيفتد. در اين صورت مرد در فقر مي افتد تا كل مهريه را يكجا بپردازد. در واقع اين حكم نشان مي دهد كه مرد توانايي مالي براي پرداخت كل مهريه را ندارد. در شرايط فعلي و با توجه به قيمت سكه، در اكثر موارد نمي توان كل مبلغ مهريه را به صورت يكجا پرداخت كرد. به همين دليل دريافت دستور تشنج راحت تر مي شود. پس از دريافت اين حكم، مهريه به صورت اقساطي پرداخت مي شود.

 


اسنادي مانند فيش هاي حقوقي، گزارش گردش حساب، ليست گزارش اموال مي تواند براي دريافت دستور توقيف تعيين كننده باشد. همچنين ارائه قولنامه مي تواند بسيار موثر باشد.

 


لازم به ذكر است كه قرار منع تعقيب موقت است. يعني پس از صدور به دليل ارائه سند ديگري از زوجه مبني بر تمكن مالي مرد براي پرداخت كل مهريه قابل فسخ است.

 


دادگاه صالح براي صدور حكم طلاق، دادگاهي است كه به تقاضاي پرداخت مهريه زوجه رسيدگي مي كند. در واقع ابتدا زن با مراجعه به مرجع صالح درخواست مهريه مي كند و مرد نيز از طريق همان دادگاه اعلام ربا مي كند و تقاضا مي كند كهمهريه به صورت اقساطي پرداخت شود.

 


پس از صدور حكم اعسار نوبت به مطالبه اقساط مهريه مي رسد. اقساط جهيزيه بر اساس شغل مرد، درآمد، گردش مالي حساب و مواردي از اين قبيل است. نحوه محاسبه اقساط مهريه كاملاً به نظر و تشخيص دادگاه خانواده و قاضي بستگي دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.