مراحل طلاق با توافق زن و شوهر

۳۲ بازديد

 

 

مراحل طلاق با توافق زن و شوهر

ابتدا يكي از طرفين تقاضاي طلاق را در دادگاه صالح تقديم مي كند. دادگاه خانواده براي رسيدگي به اين درخواست تشكيل مي شود. براي طرح اين درخواست، دادگاه محل سكونت صلاحيت دارد. در اين دادگاه قاضي از طرفين مي خواهد كه دلايل طلاق خود را بيان كنند و در نتيجه اين پرسش و پاسخ متوجه مي شود كه طلاق توافقي است يا خير. گاهي مستقيماً از طرفين مي پرسد كه آيا طلاق توافقي است؟ در هر صورت پس از تشكيل اين دادگاه، قاضي حكم به مراجعه به مشاوره و داوري مي دهد.

منظور از توافق در طلاق توافقي چيست؟

يعني هر دو طرف به طلاق رضايت مي دهند.

دادگاه صالح براي رسيدگي به دادخواست طلاق چيست؟

دادگاه خانواده صلاحيت دارد.

منظور از داوري چيست؟

افراد مورد اعتماد و بستگان طرفين بين طرفين طلاق صلح و سازش مي كنند.

چقدر طول مي كشد تا حكم طلاق توافقي دريافت شود؟

از يك هفته تا بيست روز متغير است.

مشاوره توسط مشاور خانواده معتمد دادگاه انجام مي شود. داوري يعني ميانجيگري افراد مورد اعتماد و بستگان طرفين. در داوري بستگان طرفين طلاق سعي در ايجاد صلح و سازش دارند. در نهايت قاضي گزارش داوري و مشاوره عدم سازش را بررسي مي كند و در صورت تاييد نسبت به صدور حكم طلاق متقابل بين زن و شوهر اقدام مي كند.

 


البته قبل از صدور اين حكم، قاضي مواردي از قبيل مهريه، اجرت عرفي ايام عقد و حضانت فرزندان را تعيين و تعيين تكليف مي كند كه چون از قبل بين طرفين طلاق توافق شده است، اين مرحله نيز به سرعت عبور مي كند.

 


تبصره: در صورتي كه يكي از طرفين در دادگاه اظهار كند كه با حضانت طفل يا مهريه سازگاري ندارد، در اين صورت قاضي مي تواند حكم به غير توافقي بودن طلاق بدهد و در نتيجه صدور طلاق خواهد بود. طول بكشد زيرا معمولاً قاضي و دادگاه خانواده تا حد امكان براي صدور حكم طلاق مقاومت نشان مي دهند.

 


لازم به ذكر است كه اگر بر اساس توافق شما مبني بر اعطاي مهريه باشد، بايد اين موضوع را به صورت رسمي ثبت كنيد. در غير اين صورت زن پس از طلاق مي تواند براي مهريه خود اقدام كند.

 


در هر صورت پس از صدور حكم طلاق متقابل، طرفين براي ثبت رسمي طلاق خود به يكي از دفاتر ثبت طلاق مراجعه مي كنند.

مشاوره طلاق توافقي

قبل از درخواست طلاق، بهتر است براي طلاق توافقي با زن و شوهر مشورت شود. زيرا قبل از هر حضور در دادگاه بهتر است اطلاعاتي كسب كنيد تا بدون مشكل درخواست شما برطرف شود. در مشاوره طلاق توافقي با تمام جوانب شرايط خود آشنا مي شويد و بهتر مي توانيد بر اساس آن توافق كنيد و طلاق بگيريد.

مدت زمان طلاق متقابل معمولاً از 12 روز تا 20 روز متغير است. اما وكيل طلاق توافقي شما مي تواند اين مدت را حتي به يك تا دو هفته كاهش دهد. ممكن است در روند طلاق توافقي بين طرفين تنش ايجاد شود كه امري طبيعي است. در اين موارد وكيل شما از بروز مسائل جدي و مشكل ساز جلوگيري مي كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.