طلاق و انواع آن

۱۶ بازديد

 

طلاق و انواع آن

در لغت طلاق به معناي پايان قانوني زندگي مشترك است. زن و مرد پس از صدور طلاق نسبت به يكديگر نامحرم مي شوند و هيچ وظيفه و تكليفي در قبال يكديگر ندارند.

با شنيدن نام طلاق معمولا دعوا و مشاجره در ذهن تداعي مي شود كه البته عجيب نيست. زيرا طلاق هاي غير توافقي بيشتر ديده يا شنيده مي شود و بديهي است كه در طلاق هاي غير توافقي بحث و مجادله و دعوا به وفور اتفاق مي افتد. اما نوع ديگري از طلاق وجود دارد كه به دور از هرگونه جنجال و دعوا بوده و در واقع با توافق طرفين صورت مي گيرد. طلاق توافقي يكي از ساده ترين و سريع ترين انواع طلاق است. زيرا زن و شوهر بر سر جدايي به توافق رسيده اند و او تقريباً راه ترغيب دادگاه را براي صدور حكم طلاق مي داند. در اين مقاله روش طلاق توافقي زن و شوهر به صورت فوري و ارزان توضيح داده شده است.

 


در ظاهر ممكن است به نظر برسد كه در طلاق توافقي نيازي به وكيل نيست. اما شايان ذكر است كه در عمل چنين نيست. استفاده از وكيل طلاق توافقي مزاياي زيادي دارد كه از آن جمله مي توان به تسريع و تسهيل در روند صدور حكم طلاق اشاره كرد.

 

 

 

نكته: ممكن است براي پرداخت مهريه مرد اقساط صورت گرفته باشد. در اين صورت مرد موظف است مهريه را در تاريخ معيني بپردازد كه نوعي تعهد مرد به زن است.

 


در واقع زن و مرد زماني طلاق مي گيرند كه زندگي مشترك خود را در انتهاي راه ببينند و تمام تلاش هايي كه براي ايجاد صلح يا سازش بين آنها انجام شده به جايي نرسيده است. در اين صورت تقاضاي طلاق مي كنند. متداول ترين تقسيم بندي طلاق آن را به دو نوع طلاق توافقي و طلاق غير توافقي تقسيم مي كند. معمولاً زوجين به دليل پيچيدگي طلاق غير توافقي و طولاني بودن پروسه از انجام اين نوع طلاق خودداري مي كنند و سعي مي كنند با توافق طرفين حكم طلاق بگيرند.

 


البته شايان ذكر است كه تقاضاي طلاق زن با مشكلات عديده اي مواجه است و تنها در صورت احراز شرايطي كه در قانون مقرر شده باشد، درخواست طلاق زن به نتيجه مي رسد. اما در مورد طلاق از مرد، حتي اگر غير توافقي باشد، قانون شرايط خاصي را تعيين نكرده است و معمولاً اين روند با مشكل كمتري همراه است. اما طبق قانون مدني و قانون حمايت خانواده تا تعيين تكليف مهريه و نفقه ايام عقد، حكم طلاق صادر نمي شود.

 


اما نوع ديگري از طلاق وجود دارد كه اكثر زوج ها به دليل سهولت و سرعت آن ترجيح مي دهند انجام دهند. طلاق توافقي چيزي است كه اكثر زوج ها در هنگام جدايي به اين روش تمايل دارند. اما بايد توجه داشت كه طلاق حتي در نوع توافقي آن يك امر تشريفاتي است و براي انجام آن بايد مراحل خاصي را طي كرد كه در ادامه به آن مي پردازيم.

طلاق و فوايد آن

در طلاق غير توافقي تشريفات صدور حكم طلاق زياد است. شما به عنوان يك همسر و متقاضي طلاق بايد گفته خود مبني بر وجود سختي و خجالت در زندگي مشترك را ثابت كنيد كه مي تواند بسيار سخت باشد. حتي ممكن است دادگاه درخواست طلاق شما را رد كند، در اين صورت درخواست مجدد طلاق و گذراندن تمام مراحل قبلي مي تواند طاقت فرسا باشد و ماه ها طول بكشد. همچنين در اين مدت بايد تمامي وظايف زناشويي خود را انجام دهيد. . اما در طلاق متقابل زن و شوهر نيازي به گذشتن از هيچ يك از موارد ذكر شده نيست. همچنين احتمال رد درخواست طلاق توافقي توسط قاضي تقريبا صفر است و در هر صورت حكم طلاق صادر مي شود.

نكته: منظور از توافق طرفين در طلاق توافقي زن و شوهر چيست؟

 


منظور از قرارداد، رضايت طرفين در مورد جدايي است. اين توافق ممكن است به اين دليل باشد كه هر دوي آنها به اين نتيجه رسيده اند كه ادامه زندگي ممكن نيست. گاهي توافق به دليل امر اجباري است. مثلاً زني مي خواهد طلاق بگيرد و مرد موافقت نمي كند، اما در نهايت مرد راضي مي شود كه مهريه او را بدهد يا حضانت بچه ها را به مرد بدهد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.