مراحل طلاق توافقي چيست؟

۱۴ بازديد

 

 

طلاق در جامعه امروزي ذهن بسياري از زوج ها را به خود مشغول كرده است. در واقع مشكلات زندگي ممكن است طرفين ازدواج را به جدايي و در نهايت به طلاق بكشاند. هم در شرع اسلام و هم در قانون كشور حمايت هايي از اين امر شده است. درست است كه طلاق در نظام حقوقي ما به عنوان يك امر قانوني شناخته شده است، اما هم قانون و هم نظام قضايي سعي مي كنند تا حد امكان از جدايي طرفين جلوگيري كنند. در طلاق غير توافقي قاضي به راحتي مي تواند جلوي طلاق را بگيرد. اما در طلاق توافقي كه طرفين رضايت كامل دارند، الزام به انجام تشريفات طلاق، راه دادگاه براي جلوگيري از جدايي زوجين است. يكي از آداب طلاق توافقي، سوق دادن طرفين به جلسات مشاوره طلاق توافقي است كه در اين مقاله بيشتر به آن مي پردازيم.

مراحل طلاق توافقي

ابتدا يكي از طرفين تقاضاي طلاق را به دادگاه صالح تقديم مي كند. زوجين در دادگاه و با حضور قاضي طلاق را توافقي اعلام مي كنند. البته قاضي آنجا در مورد زندگي و علت اختلاف سؤال و جواب مي كند، اما در نهايت آنها را به داوري مي فرستد و به عنوان تشريفات طلاق، جلسات مشاوره طلاق توافقي را طي مي كند.

 


در داوري، شخص مورد اعتماد توسط زوج انتخاب مي شود. معتمدين و نزديكان زوج در اين وسط قرار مي گيرند و بين طرفين صلح و سازش ايجاد مي كنند و براي احياي زندگي زوجين تلاش مي كنند. در نهايت اگر اين تلاش ها به نتيجه مطلوب نرسيد بايد گزارش اين افراد مبني بر عدم امكان ايجاد صلح و سازش به دادگاه ارائه شود. طبق ماده ۲۷ قانون حمايت خانواده: در كليه موارد طلاق به استثناي طلاق توافقي، دادگاه بايد به منظور ايجاد صلح و سازش موضوع را به داوري ارجاع دهد. در اين موارد دادگاه بايد طبق نظر داوران راي صادر كند و در صورت عدم پذيرش با ذكر دليل نظريه داوران را رد كند. در ماده ۲۸ نيز آمده است كه اقارب طلاق بايد حداقل سي سال سن داشته باشند و به مسائل شرعي و خانوادگي آشنا باشند.

 


در جريان داوري نيز طرفين مجبور به مراجعه به جلسات مشاوره طلاق توافقي مي شوند. در اين جلسات مشاور و روانشناس معتمد دادگاه خانواده سعي در ايجاد آرامش و رفع مشكلات زوجين دارد. اگر نظر مشاور و روانشناس بر عدم امكان صلح و سازش باشد طي گزارشي اين موضوع را به دادگاه اعلام مي كند و پس از آن دادگاه نسبت به صدور حكم طلاق اقدام مي كند. با صدور اين حكم زوجين با مراجعه به يكي از دفاتر ثبت طلاق، جدايي خود را به صورت قانوني ثبت مي كنند.

 


مدت اين مراحل بسته به نوع و شرايط مورد از يك هفته تا بيست روز متغير است.

قبل از صدور حكم طلاق، دادگاه از زوجين سوال مي كند كه آيا در مورد حضانت فرزندان، مهريه و نفقه توافق دارند؟ از آنجايي كه طلاق توافقي است، در اين موارد، طرفين قبلاً مذاكره كرده اند. اگر دادگاه تشخيص دهد كه زوجين بر سر اين مسائل با هم دعوا مي كنند، ممكن است روند طلاق طولاني شود. در هر صورت قبل از صدور حكم طلاق بايد تمام حقوق زن و حضانت فرزندان مشخص شود.

رسيدگي به دادخواست طلاق در صلاحيت دادگاه خانواده محل اقامت است.

وكلاي طلاق مي توانند تمامي مراحل فوق را بدون حضور زوجين طي كنند.

براي صدور حكم طلاق گواهي عدم بارداري الزامي است. اگر زن باردار باشد و اين موضوع را از شوهرش پنهان كند و با توسل به اسناد جعلي اقدام به طلاق كند، مجازات مي شود.

اگر زوجه در زمان طلاق حامله باشد، اما زوجين به طلاق رضايت دهند، دادگاه حكم طلاق را صادر مي كند، اما مرد را تا زمان بارداري محكوم به پرداخت نفقه زوجه مي كند.

مراجعه به دادگاه و ثبت رسمي طلاق بدون صدور حكم طلاق از سوي دادگاه امكان پذير نيست.

پس از صدور گواهي عدم سازش و حكم طلاق، گواهي مذكور سه ماه اعتبار دارد و طرفين بايد در اين مدت براي ثبت طلاق به دفترخانه مراجعه كنند. جلسات مشاوره طلاق توافقي

بر اساس ماده 25 قانون حمايت از خانواده:

 


«در صورت درخواست طلاق توافقي زوجين، دادگاه بايد موضوع را به مركز مشاوره خانواده ارجاع دهد، در اين موارد طرفين مي توانند از ابتدا در مراكز مذكور درخواست طلاق توافقي كنند و در صورت عدم انصراف متقاضي از طلاق. ، مركز مشاوره خانواده با ذكر موارد توافقي جهت اتخاذ تصميم نهايي به دادگاه ارجاع مي دهد.

 


لذا بر اساس اين ماده مشاوره الزامي است و زوجين بدون حضور در جلسات مذكور نمي توانند از دادگاه طلاق بگيرند. در اين جلسه،مشاور معتمد دادگاه سعي در ايجاد صلح و سازش بين طرفين دارد. همچنين مشاور با پرسش و پاسخ به رفع مشكلات طرفين مي پردازد. سوالات مشاور طلاق توافقي متنوع است و در نهايت در مورد علت ناسازگاري طرفين است. در صورت عدم برقراري صلح بين طرفين با وجود مشاوره، مشاور گزارشي از روند جلسه مشاوره طلاق توافقي و نتيجه آن را به دادگاه ارائه مي كند. در نهايت دادگاه با بررسي گزارش مشاوره و داوري تصميم مي گيرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.