طلاق يك طرفه

۱۶ بازديد

 

 

طلاق غير توافقي و يك طرفه يكي از مواردي است كه گاه زندگي بسياري از زوج ها را تحت تاثير قرار مي دهد. دليل طلاق يك طرفه مي تواند متفاوت باشد. عدم حضور يكي از طرفين، شرمساري يكي از طرفين و مواردي از اين دست كه يكي از زوجين را مجبور به درخواست طلاق مي كند. طلاق امري ناخوشايند است كه همه جوامع سعي در كاهش و تعادل آن دارند. به همين دليل در طلاق، به خصوص طلاق غير توافقي، زمان را طولاني مي كنند و از نظر سهولت، روند طلاق را با مشكل مواجه مي كنند. از اين رو كارشناسان زيادي در زمينه طلاق غير توافقي فعاليت مي كنند اما به دليل هزينه بالاي وكلاي طلاق يك طرفه ممكن است بسياري از افراد از مراجعه به اين افراد خودداري كنند. در اين مقاله به فرآيند طلاق توافقي مي پردازيم و همچنين توضيح مي دهيم كه چرا پرداخت وكيل طلاق يك طرفه و مراجعه به كارشناس الزامي است.

طلاق يك طرفه از مرد

طلاق يك طرفه از مرد آسانتر از طلاق از زن است، به همين دليل گاهي اوقات هزينه وكيل طلاق يك طرفه از طرف مرد كمتر است. در واقع قانون شرط خاصي براي طلاق مرد تعيين نكرده است. اما اين بدان معنا نيست كه هيچ مانعي براي طلاق وجود ندارد. به دليل وجود اين موانع، گاهي پرداخت حق الوكاله يك طرفه براي مرد واجب مي شود. در ماده 1133 قانون مدني آمده است:

 


مرد مي تواند با رعايت شرايط مقرر در اين قانون با مراجعه به دادگاه از همسر خود تقاضاي طلاق كند.»

 


در تبصره اين ماده محدوديت هايي براي طلاق براي زنان در نظر گرفته شده است در حالي كه طبق ماده مذكور، مردان شرايط خاصي ندارند. اما ماده 29 قانون حمايت خانواده مهمترين محدوديت را براي طلاق يك طرفه براي مردان در نظر گرفته است و اين امر بعضاً باعث مي شود كه مردان براي وكيل طلاق يك طرفه هزينه كنند. در اين مقاله نوشته شده است:

 


«دادگاه در رأي خود با عنايت به مفاد قرارداد و مندرجات سند ازدواج تكليف مهريه، جهيزيه و نفقه زوجه، اولاد و فرزندان و نيز اجرت المثل طرفين را در طول مدت تعيين كرد. ازدواج آنان طبق تبصره ماده (336) قانون مدني و در مورد نحوه حضانت و حضانت طفل و نحوه پرداخت هزينه هاي حضانت و نفقه تصميم مقتضي خواهد گرفت.

 


در اين ماده ذكر شده است كه در ضمن عقد بايد كليه شرايط احراز شود

اخذ صيغه طلاق منوط به پرداخت كليه حقوق زن اعم از مهريه و نفقه و اجرت متعارف در دوران عقد مي باشد.

به جز مهريه ساير حقوق توسط دادگاه محاسبه و تعيين مي شود.

براي حضانت فرزندان بايد قبل از صدور حكم طلاق تكليف مشخص شود.

در بخشي از اين ماده به پرداخت حق زوجه به شرح زير تاكيد شده است: «ثبت طلاق موكول به پرداخت حقوق مالي زوجه است».

تمامي موارد فوق محدوديتي را براي مرد ايجاد مي كند كه وي را ملزم به پرداخت وكيل طلاق يك طرفه مي كند. ممكن است تصور كنيد كه هزينه استخدام وكيل هميشه بالاست و براي به دست آوردن وكيل مناسب بايد هزينه زيادي پرداخت كنيد.

هزينه وكيل طلاق يك طرفه از طرف زن

قانون مدني زنان را از طلاق غير توافقي منع كرده است. اين محدوديت به گونه اي است كه در اكثر موارد بدون مراجعه به كارشناس و پرداخت هزينه وكيل طلاق يك طرفه نمي توان حكم طلاق را صادر كرد. در تبصره ماده 1133 قانون مدني، شرايط وقوع طلاق غير توافقي در مواد 1119، 1129 و 1130 قانون مدني پيش بيني شده است. با وجود اين مطالب، اثبات احراز شرايط نيز امري است كه زنان را به پرداخت وكيل طلاق يك طرفه سوق مي دهد.

در ماده 1119 قانون مدني آمده است:

 


«طرفين عقد مي‌توانند علاوه بر عقد نكاح يا هر عقد لازم ديگري، هر شرطي را كه مخالف با مقتضاي عقد مزبور نباشد، شرط كنند، مانند اينكه هرگاه شوهر زن ديگري بگيرد يا در مدت معيني غايب شود. مهلت يا ترك انفاق يا سوء قصد به جان زوجه يا سوء رفتار به گونه اي كه زندگي با يكديگر غير قابل تحمل شود، اثبات تحقق شرط در دادگاه و صدور رأي قطعي بر عهده زوجه وكيل و وكيل است. .

 


اگرچه اين ماده شامل هر دو طرف مي شود، اما مردان هيچ محدوديتي براي طلاق ندارند، اين ماده شامل زنان مي شود. براي اينكه بتوان ثابت كرد كه شرايط خلاف قرارداد محقق شده است، نياز به كارشناس است. در اين زمان مي توانيد اين موضوع را در دادگاه ثابت كنيد و با پرداخت حق الزحمه وكيل طلاق يك طرفه با مبلغ معقول، حكم طلاق دريافت كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.