نكات طلاق توافقي

۱۳ بازديد

 

 

آيا طلاق توافقي ايراد دارد؟

پاسخ اين سوال در تعريف طلاق توافقي نهفته است. طلاق توافقي نوعي طلاق است كه در آن طرفين به طلاق توافق كرده و هر دو به جدايي رضايت داده اند. در اينجا دادگاه با توجه به رضايت طرفين، حكم طلاق را سريعتر ساده مي كند. بنابراين اعتراض به طلاق توافقي بي معني است و در مورد اين كه آيا طلاق توافقي قابل اعتراض است يا خير بايد گفت. اما ممكن است در جريان صدور حكم طلاق توافقي يكي از طرفين به طلاق اعتراض كند و ادعا كند كه نمي خواهد طلاق بگيرد. در اين صورت روند طلاق كاملا متفاوت خواهد بود.

 


وقتي فردي ادعا مي كند كه نمي خواهد طلاق بگيرد، بلافاصله طلاق از مقوله طلاق توافقي خارج مي شود و در موارد مربوط به طلاق غير توافقي بررسي مي شود. در اين صورت اگر طلاق از طرف مرد غير توافقي باشد، حكم راحت تري صادر مي شود و كافي است تمام حقوق زن يعني مهريه و اجرت متعارف را در طول مدت بپردازد. ازدواج، براي دريافت حكم طلاق. اما اگر طلاق از طرف زن باشد، روند طولاني در انتظار او خواهد بود. ايراد ديگري كه ممكن است به طلاق توافقي وارد شود، اعتراض رفتاري زوجين است. يعني طرفين براي صدور طلاق به دفتر ثبت طلاق مراجعه نكنند.

 


در صورتي كه زن براي صدور حكم طلاق و ثبت آن اقدام نكند، مرد يا وكيل او به راحتي مي توانند صيغه طلاق را صادر و بدون حضور زن طلاق را يك طرفه ثبت كنند.

اما اگر مرد براي ثبت طلاق و صدور حكم طلاق به دفترخانه مراجعه نكند، زن نمي تواند طلاق بگيرد. براي صحت و سقم طلاق بايد مرد حاضر باشد در غير اين صورت طلاق ثبت نمي شود.

در طلاق غير توافقي، ايراد مخالف طلاق توافقي است. چون يكي از طرفين به تنهايي با اظهارات خود صيغه طلاق را دريافت مي كند، طرف مقابل مي تواند به صدور حكم اعتراض كند. در اين صورت اعتراض زن راه به جايي نمي برد زيرا مرد با پرداخت حقوق مي تواند طلاق بگيرد. اما مرد مي تواند در طلاق غير توافقي به صدور حكم طلاق اعتراض كند و حكم را مسترد كند. لازم به ذكر است رسيدگي به كليه موارد فوق در صلاحيت دادگاه خانواده مي باشد.

مشكلات خانوادگي يكي از مهمترين مشكلاتي است كه حل آن دغدغه هر جامعه اي است. همه جوامع در سراسر جهان به مسئله خانواده اهميت زيادي مي دهند و قوانين خاصي را براي حل مشكلات آن تدوين كرده اند. كشور ايران نيز از اين قاعده مستثني نبوده و براي حل مشكلات خانواده از طريق قانون قوانيني را تدوين كرده و دادگاه خانواده را در صلاحيت رسيدگي به اين مشكلات قرار داده است. اما ورود به دادگاه ها قوانين خاص خود را دارد كه يكي از آنها داشتن وكيل است.

 


طلاق يكي از مهم ترين مواردي است كه دادگاه خانواده به صورت روزانه به درخواست هاي مربوط رسيدگي مي كند. با توجه به مشكلات روزافزون جامعه ايران، بديهي است كه خانواده به عنوان مهمترين نهاد در كانون توجه قرار گرفته و پس از آن تقاضاي طلاق بالا خواهد رفت. اما هر كشوري در تلاش است تا از افزايش آمار طلاق خود جلوگيري كند و به همين دليل دادگاه ها سعي دارند روند صدور حكم طلاق را طولاني تر و دشوارتر كنند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.