اولين جلسه دادرسي

۲۱ بازديد


اولين جلسه دادرسي يكي از مهمترين جلسات رسيدگي است كه قانونگذار امتيازات زيادي را براي خواهان و خوانده در نظر گرفته است. استفاده از امتيازات مستلزم آگاهي طرفين و وكلاي آنها از اين امتيازات است. قانون آيين دادرسي دادگاه هاي عمومي و انقلاب در امور مدني مصوب 1379 در موارد متعددي به اين جلسه اشاره كرده است، اما با وجود اين، تعريفي از جلسه اول ارائه نكرده است. البته اين خلاء را حقوقدانان پر كرده اند. برخي از حقوقدانان مانند آقاي صدرزاده معتقدند اولين جلسه دادگاه، جلسه اي است كه مقدمات محاكمه در آن مهيا است. برخي ديگر مانند دكتر واحدي معتقدند كه زمينه هاي قانوني رسيدگي فراهم شده، جلسه تشكيل شده و مذاكرات طرفين تكميل شده است. يعني قاضي دادگاه حاضر، ابلاغ خواهان و خوانده ابلاغ شده و رونوشت ابلاغي به دادگاه مسترد شده است. حتي در صورت عدم حضور طرفين و استفاده از حق مذكور در ماده 99 براي تجديد جلسه، جلسه بعدي اولين جلسه خواهد بود.

حقوق مدعي

الف) استرداد دادخواست: به موجب ماده 107 قانون آيين دادرسي دادگاه هاي عمومي و انقلاب، خواهان مي تواند تا اولين جلسه دادرسي دادخواست خود را استرداد نمايد. در اين صورت دادگاه قرار ابطال دادخواست را صادر مي كند. اما اگر پس از پايان جلسه اول بخواهد از دعوا انصراف داده و دعوي خود را استرداد كند، دادگاه قرار رد دعوا را صادر مي كند. اما تفاوت اين دو انتصاب؟ برخي از فقها بر اين باورند كه اختلافي وجود ندارد، اما بايد گفت كه تفاوت اين دو قرار در قابليت فرجام خواهي است. به موجب ماده 367 رأي به ابطال دادخواست در شرايطي قابل تجديدنظرخواهي است. اما راي رد دعوي قابل تجديدنظر نيست. ماده 107 «تا اولين جلسه» مقرر مي دارد. سوالي كه مطرح مي شود اين است كه آيا اين حق در جلسه اول وجود دارد؟ بايد گفت: بسياري بر اين باورند كه قبل از ديدار اول و قدرمتقين اولين اقدام خود را در ديدار اول شامل مي شود. اما رويه دادگاه ها به اين صورت است كه تا پايان جلسه اول، درخواست استرداد دادخواست را قبول مي كنند.

ب) افزايش خواسته، تغيير نحوه اقامه دعوي، تغيير خواسته يا خواسته: ابتدا بايد گفت كه خواهان مي تواند در تمامي مراحل دادرسي از خواسته خود بكاهد. سوالي كه مطرح مي شود اين است كه آيا تمام مراحل دادرسي شامل مرحله تجديدنظر نيز مي شود؟ بسياري معتقدند كه شامل مرحله تجديدنظر نمي شود زيرا رسيدگي به معناي خود در اين مرحله انجام نمي شود. اما بايد گفت با توجه به اطلاق عبارت و پيش بيني حق احضار طرفين در صورت لزوم در مرحله تجديدنظر در ماده 393 قانون، اين حق شامل مرحله تجديدنظر نيز مي شود. و متقاضي مي تواند مبلغ درخواست خود را كاهش دهد. براي افزايش تقاضا، دعواي جديد بايد مربوط به دعوي مطروحه بوده و منشأ واحدي داشته باشد. مصداق افزايش تقاضا اين است كه خواهان بر اساس بيع عادي نامه دادخواست تنظيم سند رسمي را الزامي مي كند سپس در اولين جلسه تحويل فروشنده را نيز به دادخواست اضافه مي كند. هزينه افزايش تقاضا بايد پرداخت شود مگر اينكه به طور موقت برنامه ريزي آن غيرممكن باشد. مثلاً افزايش طلب، حقوق ضرب المثل است كه در اين صورت نظر كارشناس لازم است. تغيير نحوه دعوا به معناي تغيير علل و مسيرهاي اقامه دعوي است. دلايل و جهات در واقع دلايل اقامه دعوي است. مثلاً اگر زني به دليل عسر و حرج تقاضاي طلاق كرده باشد، ازدواج مجدد شوهرش دليل است. يا اينكه شخص به دليل نياز شخصي دادخواست تخليه عين مستاجر را داده است سپس در اولين جلسه شغل مستاجر را تغيير مي دهد. مثالي كه براي تغيير درخواست مي توان ذكر كرد اين است كه ابتدا تقاضاي عرضه كرده و سپس درخواست خود را به سفارش موقت تغيير داده است. برخي از اساتيد مثالي براي تغيير درخواست ذكر كرده اند به اين صورت كه اگر خواهان ابتدا همان مورد را درخواست كرد، در جلسه اول درخواست قيمت كرد كه صحيح به نظر نمي رسد. زيرا قانونگذار در ماده 362 مي گويد دعواي جديد در مرحله تجديدنظر پذيرفته نمي شود ولي موارد مذكور دعوي جديد محسوب نمي شود كه يكي از آنها تغيير عين به قيمت آن و بالعكس است.

حقوق متهم

الف) اعتراض به ثمن خواسته: اساساً ارزش خواسته را طلب كننده تعيين مي كند، اما قانونگذار به خوانده حق اعتراض به آن داده است. معمولاً خواهان براي پرداخت هزينه كمتر حقوقي و امكان اعتراض به موضوع، قيمت خواسته را 3.100.000 ريال تعيين مي كند.د تصميم همچنين در صورتي كه بخواهد پرونده اش در شوراي حل اختلاف رسيدگي نشود قبل از ده ميليون ريال طلب خود را تعيين مي كند. اعتراض بايد در رسيدگي مؤثر باشد. يعني مؤثر بودن در قابليت بررسي رأي يا قابليت تجديدنظر. طبق رويه دادگاه در صورتي كه قيمت خواسته بيش از بيست ميليون ريال باشد در صورت عدم تجديدنظرخواهي قابل تجديدنظرخواهي است. تجديدنظر است و دادگاه به آن رسيدگي خواهد كرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.