اركان و نحوه شكايت براي استرداد مهريه

۱۷ بازديد


جهيزيه به مجموعه وسايل و اشيايي اطلاق مي شود كه هنگام عزيمت عروس به خانه بخت توسط خانواده دختر به دست او مي رسد. در بسياري از خانواده ها رسم بر اين است كه زن با استفاده از دارايي و افرادش تمام يا بخشي از اثاثيه مورد نياز خود را براي شوهرش مي برد. اين رسم به دلايل مختلف اجتماعي و رواني ايجاد شده است. تأمين معاش خانواده بر عهده شوهر است. اما زن نيز مي خواهد در اين تلاش به او كمك كند. آوردن جهيزيه به معناي ترك مالكيت يا شريك شدن شوهر در آن نيست، حق مالكيت زن باقي است؛ بلكه شوهر نيز از منافع آن بهره مي برد و مي تواند از اين مال به صورت متعارف استفاده كند. از نظر حقوقي، مهريه نوعي تصرف غيرقانوني است و هيچ حقي براي شوهر ايجاد نمي كند; بنابراين هر وقت زن بخواهد مي تواند مهريه را به ديگري منتقل كند يا به خانه پدري برگرداند. اما از نظر اخلاقي، زن اموال را به خانواده اختصاص مي دهد تا در تامين نيازهاي اعضاي آن خرج كند.

اركان و نحوه شكايت براي استرداد مهريه

استرداد جهيزيه مانند ساير دعاوي اجرت المثل داراي شرايط عام و اختصاصي است كه غير از شرايط عمومي بايد داراي شرايط اختصاصي نيز به شرح زير باشد:

مالكيت خواهان بر ملك مورد ادعا

ركن اول دعوي استرداد، وجود دلايل و مدارك دال بر مالكيت خواهان بر اموال مورد مطالبه استرداد است. به عبارت ديگر، دعوي استرداد در مورد اموالي كه در اختيار زن است پذيرفته مي شود. در صورت بروز اختلاف بايد طبق ماده 93 قانون اجراي احكام مدني حل و فصل شود كه مقرر مي دارد: «از اموال منقول در محل سكونت زوجين، آنچه متعلق به زوج است متعلق به زوج است. بقيه طبق مقررات اين قانون بين آنها مشترك تلقي مي شود، مگر اينكه خلاف آن ثابت شود، عمل كرده است، بنابراين در مرحله اول بايد به عرف و وضعيت محلي كه مرسوم است توجه كند. تمام اثاثيه منزل به زن به عنوان جهيزيه خانه شوهر مخصوصاً در جايي كه عقد طولاني نبوده و زن ثروتمند است بايد از شوهر مطالبه كند و از او دليل مالكيت بخواهد برعكس وقتي زن از خانواده ثروتمندي نيست و دعوا بر سر چيزهاي گرانبهايي است كه معمولاً زن توانايي خريد آن را ندارد و يا تاريخ وقوع آن گذشته است به طوري كه بقاي مال مورد منازعه بعيد به نظر مي رسد، زن بايد به عنوان مال منازعه در نظر گرفته شود. مدعي »

در فرض عدم وجود مدرك خارجي بايد از مرجع تصرف كمك خواست. ماده 35 قانون مدني مقرر مي دارد: «تصرف به عنوان مالكيت دليل مالكيت است مگر اينكه خلاف آن ثابت شود». مثلاً اگر ملك را در صندوق امانات يا اتاق مخصوص خود نگهداري مي كند، بايد مالك و مدعي ديگر محسوب شود. همچنين اگر مال منحصراً مورد استفاده يكي از آن دو باشد، تصرف او در مال از ديگري قويتر است و مال در تصرف است.

تسليم مال موضوع (جهيزيه)

طبق اسناد محكمه بايد ثابت شود كه مال به زوجه واگذار شده است يا اينكه مال توسط زوجه به زندگي مشترك وارد شده است. بنابراين اگر زوجه از شوهر خود رسيدي مبني بر وجود مال و تسليم آن داشته باشد كه در فقه به آن صيغه مهريه گفته مي شود، دو فرض پيش مي آيد:

در صورت موجود بودن فهرست مهريه: «با فرض اينكه فهرست مهريه با امضاي زوج در اختيار زن باشد، بايد دادخواست استرداد مهريه و استناد به فهرست با اين توضيح كه ليست در خطر تعويض و جابجايي است." به دادگاه صالح ارائه شود.»

در صورت در دسترس نبودن ليست جهيزيه: در چنين شرايطي استرداد دستگاه مشكل است. در صورتي كه زن فاكتور خريد معتبر و شهادت شاهد و احتمالاً رسيد باربري شهري كه دستگاه را به آدرس زوج حمل كرده است داشته باشد، مي تواند از شوراي حل اختلاف ملكي مدرك ارائه كند. براي تقديم دادخواست به دادگاه بر اساس اين حكم آنچه در خانه است را تهيه و فهرست كنيد.

وجود يا بقاي عين (جهيزيه)

همانطور كه گفته شد، آوردن مهريه به زندگي مشترك، مفهوم اباحه تصرف و استفاده مشترك از اين مال است. به اين ترتيب مهريه شوهر امانتي براي اين اموال است و ضرر و زيان جهيزيه جز در صورت سوء استفاده و اسراف شوهر بر عهده شوهر نخواهد بود. با اين تحليل زوجه بايد در يكي از آراء وجود و بقاي مهريه را ثابت كند. در ديوان عالي كشور نيز آمده است: «داشتن قبض مهريه ازدواج به تنهايي براي مطالبه كافي نخواهد بود، بلكه زوجه بايد ثابت كند كه مهريه در خانه شوهر باقي مانده است». به منظور حفظ حقوق زوجه به موجب قاصل برآورد، در صورت شك در تلف و بقا، وجود مال فرض مي شود و در صورت تلف، شوهر مدعي تلقي مي شود و بار اثبات دعوي بر دوش اوست. در صورت عدم وجود عين مال طبق ماده 2 قانون آيين دادرسي مدني، دادگاه بدون ورود به ماهيت دعوي، قرار عدم رسيدگي به دعوي صادر مي كند.

دعواي استرداد جهيزيه يك دعوي عيني است و هر جا مسئوليت شخص شامل استرداد عين خارجي باشد بايد استرداد آن را درخواست كرد. قيمت آن قبل از تلف موضوع دعوي يا خواسته تعيين نشده است. تبديل دعواي استرداد جهيزيه به دعواي مبلغي دليل بر تغيير نوع دعوا از استرداد به دعوي است كه در اين دعوا ابتدا بايد منشا دعوي مانند هر دعواي ديگري ثابت شود و در اينجا ابتدا زوجه بايد ثابت كند. اركان خاص دعوي استرداد و پس از اثبات ضرر و سپس مطالبه قيمت با رعايت شرايط و در زمان تقديم دادخواست بايد از ابتدا خواسته خود را به همين ترتيب تعيين كند. يعني طلب پول كه بايد تمام شرايط فوق را نيز همراه با تلف شدن عين ثابت كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.