كليات قانون ماليات

۲۴ بازديد

 

سازمان امور مالياتي: وظايف شناسايي و تشخيص درآمدهاي مشمول ماليات با تاكيد بر انتزاع آنها از ساير وظايف و مطالبه و وصول مالياتهاي موضوع قانون و نيز اداره امور مالياتي و سازمان امور مالياتي را بر عهده دارد. وظايف مذكور با توجه به صلاحيت ها، مسئوليت هاي فني و تخصص انجام مي شود. طبق قانون، اداره امور مالياتي حسب مورد را به مقامات مالياتي يا ساير مراجع محول مي كند.
سازمان امور مالياتي: سازمان امور مالياتي واحد سازماني مشخصي است كه شامل بخشهاي اداري كوچكتري به نام واحدهاي مالياتي است و بر اساس محدوده جغرافيايي، منابع مالياتي نوع موديان يا بر اساس نوع وظيفه با تعداد كافي واحد مالياتي تشكيل مي شود. .

واحد مالياتي: كوچكترين قسمت تقسيم اداري است كه بر اساس محدوده جغرافيايي، منابع مالياتي، نوع موديان و يا بر اساس وظايف مقرر در قانون توسط سازمان تعيين مي شود.
مأموران مالياتي: كليه كاركناني كه وظيفه شناسايي، شناسايي مطالبات و وصول ماليات موضوع قانون را بر عهده دارند مأمور مالياتي مي‌گويند كه داراي عناوين شغلي معاون مالياتي، كارشناس مالياتي، كارشناس ارشد مالياتي (مميز مالياتي) و رئيس اداره امور مالياتي باشند. و رئيس امور مالياتي. هستند.

رئيس اداره ماليات: از بين كاركنان سازمان داراي مدرك تحصيلي ليسانس و بالاتر با حداقل سه سال سابقه كار به عنوان كارشناس ارشد مالياتي انتخاب مي شود و نظارت بر واحدهاي مالياتي را بر عهده دارد و وظايف خود را تحت عنوان نظارت رئيس امور مالياتي
رئيس امور مالياتي: از بين كاركنان سازمان داراي مدرك تحصيلي ليسانس و بالاتر و حداقل سه سال سابقه خدمت به عنوان رئيس اداره ماليات انتخاب مي شود و مسئوليت نظارت بر ادارات مالياتي و نظارت بر حسن اجراي مقررات را بر عهده دارد.

موديان مالياتي: اشخاص حقيقي يا حقوقي كه براي هر گونه فعاليت اقتصادي يا معامله و دارايي بايد به دولت ماليات بپردازند.
پرونده مالياتي: هر مؤدي بايد مدارك و اطلاعات هويتي، كاري و مالي خود را جمع آوري و به اداره امور مالياتي تحويل دهد. تمامي اين اسناد تحت عنوان پرونده مالياتي در اداره ماليات با شماره منحصر به فردي كه به وي اختصاص داده شده نگهداري مي شود.

اظهارنامه: عبارت است از گزارش عملكرد يا رويدادهاي مالي اشخاص حقيقي يا حقوقي كه در انواع مختلف براي تعيين ميزان ماليات در بازه هاي زماني معين به سازمان مالياتي تهيه و تنظيم مي شود.
برگ تشخيص ماليات: گواهي رسمي است كه سازمان امور مالياتي بر اساس اظهارنامه اي كه مؤدي تنظيم و تسليم كرده و همچنين بررسي هايي كه مأموران مالياتي دارند، نتيجه رسيدگي و رسيدگي خود را به مؤدي (موديان) اعلام مي كند. ساخته شده است. با توجه به عملكرد واقعي مؤدي، ميزان ماليات بر اساس قانون تعيين مي شود.

مراجع حل اختلاف مالياتي: در مواردي كه برگ تشخيص ماليات صادر و به مؤدي ابلاغ مي‌شود، در صورت اعتراض مؤدي مي‌تواند در مهلت‌هاي مقرر در قانون براي ارائه دلايل و مدارك خود به سازمان امور مالياتي مراجعه و درخواست كند. اعاده دادرسي تا زماني كه موضوع حل شود. رئيس امور مالياتي و در صورت عدم حصول نتيجه مطلوب حسب اختلاف يا در شوراي عالي يا هيات هاي حل اختلاف مالياتي و در نهايت ديوان عدالت اداري بررسي و اتخاذ تصميم نمايد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.