مضرات طلاق از مرد

۱۸ بازديد

مضرات طلاق از مرد

ازدواج و زندگي مشترك هميشه به نتيجه مطلوب نمي رسد و گاهي با بن بست مواجه مي شوند. در چنين مواقعي كه با وجود تلاش طرفين نتيجه اي براي ادامه زندگي حاصل نمي شود، طلاق تنها راه پيش رو خواهد بود. طلاق به معناي پايان قانوني ازدواج است و به دو صورت توافقي و غير توافقي انجام مي شود. مضرات طلاق از طرف زن يا مرد از مواردي است كه قبل از اقدام بايد مورد توجه قرار گيرد.

 


در طلاق توافقي نيز معايبي وجود دارد كه طرفين به طلاق رضايت داده و با رضايت خود اين كار را انجام مي دهند. مرد به عنوان يكي از طرفين مي تواند تقاضاي طلاق كند اما قبل از آن بايد از مضرات طلاق از جانب مرد آگاه باشد كه در اين مقاله به طور كامل به توضيح آن مي پردازيم.

 


طبق ماده 1133 قانون مدني، طلاق از سوي مرد به شرح زير پيش بيني شده است: «مرد مي تواند با رعايت شرايط مقرر در اين قانون با مراجعه به دادگاه از زن خود تقاضاي طلاق كند». اكثر افراد با استناد به اين مقاله فكر مي كنند كه هيچ مانعي براي طلاق زن وجود ندارد. اين در حالي است كه اين دسته از افراد هيچ اطلاعي از مضرات طلاق از مرد ندارند. مهمترين مضرات طلاق از مرد

در اين قسمت به 3 مورد از مهمترين مضرات طلاق از مرد مي پردازيم:

 


1- آوردن دلايل محكمه پسند براي طلاق

در گذشته طبق قانون مدني مرد مي توانست هر زماني كه بخواهد زن خود را طلاق دهد و محدوديتي در اين زمينه وجود نداشت. اما در سال هاي گذشته تغييراتي در قانون ايجاد شد كه مطلق بودن اين قانون را تغيير داد. قانونگذاران كشور اين ماده را دور از عدالت دانسته و تغييراتي در قانون ايجاد كردند. يكي از مهمترين مضرات طلاق از مرد كه در اثر تغيير قانون ايجاد شده است به شرح زير است:

 


مرد نيز مانند زن بايد تقاضاي طلاق كند و دلايل طلاق و مشكلات زندگي خود را به دادگاه توضيح دهد. يعني اينكه چرا زندگي برايش سخت شده و نمي تواند با همسرش ادامه دهد. از آنجايي كه قانون شرايط خاصي را پيش بيني نكرده است، گاه رويه دادگاه ها مانند گذشته است و صرف درخواست طلاق موجب صدور حكم مي شود. اما دادگاه ممكن است تقاضاي طلاق و دلايل مرد را براي طلاق كافي نداند و حكم را صادر نكند.

 


2- بزرگترين مضرات طلاق از مرد; پرداخت حقوق زنان

الف- پرداخت مهريه

يكي ديگر از ضررهاي طلاق از مرد اين است كه اگر مرد درخواست كرده باشد، بايد مهريه زن به طور كامل پرداخت شود. تا زماني كه بر سر تمام ديون زن و مرد توافق نشود، دادگاه حكم طلاق را صادر نمي كند. در ماده 29 قانون حمايت از خانواده آمده است:

 


«ثبت طلاق موكول به تأديه حقوق مالي زوجه است، همچنين در صورت رضايت زوجه يا صدور حكم قطعي نفقه يا تقسيم زوج، طلاق ثبت مي‌شود».

 


ممكن است زن مهريه خود را ببخشد، اما معمولاً وقتي مرد تقاضاي طلاق مي كند، زن مهريه خود را به طور كامل مطالبه مي كند و تا زماني كه اين حق پرداخت نشود، امكان صدور حكم طلاق وجود ندارد. در اين صورت از مضرات طلاق از مرد، اگر بتوانيد توانايي خود را در پرداخت يكجاي مهريه ثابت كنيد، مهريه تقسيم مي شود.

وقتي صحبت از مضرات طلاق از طرف مرد مي شود، منظور پرداخت تمام حقوق زن است. در هنگام طلاق، زن مستحق اداي ايام عقد است كه براي اموري است كه خارج از تكليف زوجه بوده ولي او انجام داده است.

 


بر اساس تبصره ماده 336 قانون مدني، حقوق متعارف ايام عقد به شرح زير تعريف شده است:

 


«در صورتي كه زوجه كاري را كه شرعاً بر عهده او نيست و ثواب شرعي دارد، به امر شوهر و بدون قصد انفاق انجام داده باشد و براي دادگاه ثابت شود، دادگاه محاسبه مي كند. پاداش كار انجام شده و دستور پرداخت آن.»

 


همانطور كه در ماده 29 قانون حمايت خانواده نيز اشاره شده است، اجرت عرفي ايام عقد نيز جزو حقوق زنان محسوب مي شود و تا زماني كه طلاق پرداخت نشود، طلاق صادر نمي شود. نفقه از ديگر حقوق زن است كه البته بايد در دوران عقد پرداخت شود. اگر زوجه در دادگاه خانواده ثابت كند كه در دوران عقد نفقه دريافت نكرده است، دادگاه مرد را به پرداخت آن محكوم مي‌كند و تا زماني كه نفقه را كامل نپردازد، حكم صادر نمي‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.