راه هاي طلاق زن بدون مهريه

۱۹ بازديد


راه هاي طلاق زن بدون مهريه
مهريه يكي از مهمترين حقوقي است كه در عقد ازدواج تعيين مي شود و متعلق به زن است. جهيزيه و وصول آن ضمانت اجرا بسيار بالايي دارد و راه هاي زيادي براي دريافت آن از طريق قانون وجود دارد. اما ممكن است زوجين به دلايل مختلف قصد طلاق زن را داشته باشند، اما نگران مهريه و پرداخت آن باشند. روش هاي زيادي براي طلاق زن بدون مهريه وجود ندارد، اما راه هايي براي اين كار وجود دارد. اگر به دنبال راه هايي براي طلاق زن بدون مهريه هستيد، بهتر است اين مقاله درباره فسخ نكاح را از دست ندهيد.
اولين نكته اي كه مهم است و در آن مهريه به زن تعلق نمي گيرد، بطلان عقد است. نكاح نيز عقد است و شروط اساسي در آن مطرح است كه در صورت عدم تحقق اين شرايط عقد باطل مي شود. بطلان عقد به اين معناست كه نكاح از ابتدا صحيح نبوده، بنابراين زن مستحق مهريه نخواهد بود. البته در اين قسمت نمي توان گفت كه مرد يكي از راه هاي طلاق زن را بدون مهريه طي كرده است، زيرا اصلاً ازدواجي صورت نگرفته است.
فسخ قراردادها يكي از تضمين هايي است كه قانون براي هر ازدواجي تعيين كرده است. در واقع در اين نوع جدايي يكي از طرفين به دليل مواردي كه در قانون براي فسخ نكاح ذكر شده است، عقد را فسخ مي كند و موجب جدايي مي شود.

اما شايان ذكر است كه اگر اين فسخ در حالت باكرگي زن و بدون نسبت انجام شود، زن مستحق دريافت مهريه نيست. در ماده 1101 قانون مدني به اين موضوع اشاره شده است: اگر عقد قبل از دخول به دليلي فسخ شود زن حق مهريه ندارد مگر اينكه موجب فسخ باشد كه در اين صورت زن مستحق نصف است. از مهريه عليرغم فسخ نكاح. قوانين طلاق زن بدون مهريه
مواردي كه مهريه به زن داده نمي شود را بيان كرديم. اگر هيچ يك از شرايط فوق براي شما صادق نيست، روش ديگري براي طلاق زن بدون مهريه وجود دارد كه در ادامه به تفصيل توضيح خواهيم داد.

شايان ذكر است در زمان طلاق بايد در مورد مهريه تصميم بگيريد و حتي اگر يكي از راه هاي طلاق زن بدون مهريه را در پيش گرفته ايد بايد در زمان جدايي به طور كامل مشخص شود.

اين موضوع در ماده 29 قانون حمايت از خانواده به شرح زير آمده است:

دادگاه به نظر خود با توجه به مفاد قرارداد و مندرجات سند ازدواج تكليف مهريه و جهيزيه و نفقه زوجه و اولاد و اولاد و نيز حقوق مربوط به ايام را تعيين كرد. نكاح طرفين طبق تبصره ماده 336 قانون مدني و نحوه حضانت و نگهداري فرزندان. تصميم مناسب در مورد نحوه پرداخت هزينه هاي نگهداري و نگهداري گرفته مي شود.

جهيزيه در صورت امكان
مهريه در زمان مطالبه و در زمان مطالبه به دو صورت تعيين مي شود. اما در مورد مهريه اين بستگي به زماني دارد كه مرد توانايي پرداخت مهريه را داشته باشد.

يعني اگر مهريه از نوع موجود باشد زن هر وقت بخواهد نمي تواند مهريه را دريافت كند و تا زماني كه مرد توانايي مالي براي پرداخت مهريه نداشته باشد وصول او به تعويق مي افتد. در اين صورت اگر مرد در زمان جدايي از زن توانايي مالي نداشته باشد، مي تواند زن را بدون مهريه طلاق دهد.

گفتني است در اين يكي از راه هاي طلاق زن بدون مهريه، عدم وصول مهريه دائمي نبوده و حق مهريه از زن سلب نمي شود، بلكه فقط زمان پرداخت آن به موكول مي شود. زمان توانايي مالي مرد طلاق با حق طلاق
اما راه ديگري براي طلاق وجود دارد كه در آن مرد مي تواند زن را در صيغه طلاق يا به واسطه حق طلاق محضري وكيل كند. اعطاي حق طلاق كاملاً به اراده مرد بستگي دارد و شرايط مندرج در آن نيز توسط مرد تعيين مي شود. در واقع از آنجايي كه مرد است كه حق طلاق يا وكالت مي دهد، شرايط نيز توسط او تعيين مي شود. يكي از راه هاي طلاق زن بدون مهريه اين است كه در وكالتنامه و حق طلاق شرط كنيد كه به او اعطا كنيد كه طبق اين وكالت زماني مي توانيد حكم طلاق را دريافت كنيد كه مهريه خود را پرداخت كرده ايد. يعني اين شرط مشخص شده است:

بر اساس اين وكالت، زن در طلاق وكيل است مشروط بر اينكه مهريه خود را بدهد. در اين صورت اگر با توسل به وكالت نامه مذكور طلاق حاصل شود، زوجه نمي تواند مهريه را مطالبه كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.