انواع وكيل دادگستري

۱۳ بازديد




وكيل در مفهوم عام به فردي گفته مي شود كه داراي مجوز پذيرش وكالت از موسسات مربوطه (كانون وكلا و مركز امور مشاوران) باشد. اين مجوز به افرادي داده مي شود كه داراي يك سري شرايط عمومي و عمومي مانند تابعيت باشند. ايران داشتن مدرك ليسانس حقوق يا معادل آن از حوزه علميه يا سابقه كار قضايي و نمايندگي در مجلس و شرايط مشابه. در هر صورت اصولاً وكالت غير از وكلا به معناي عام در محاكم و مراجع قانوني و قضايي پذيرفته نمي شود. البته. در مراجع اداري مانند اداره ثبت، شهرداري و امثال آن، وكالتنامه رسمي غير وكلا پذيرفته مي شود. وكيل پايه يك و كارآموز كانون وكلا.
به فارغ التحصيلان مقطع كارشناسي رشته حقوق پس از قبولي در آزمون وكالت و قبولي در آزمون مذكور و داشتن شرايط لازم براي وكالت و در طول دوره كارآموزي نزد وكيل ناظر و در محاكم دادگستري و شركت در آزمون كتبي و شفاهي و پس از قبولي در آن، از حوزه كانون هاي وكلاي دادگستري، اولين پروانه وكالت صادر مي شود. در دوره كارآموزي، صلاحيت كارآموز وكيل محدود و واضح است:


1- كارآموز حقوقي بايد زير نظر وكيل ناظر خود وكالت كند و در موارد كارآموزي تاييد وكيل ناظر الزامي است.
2- در دعاوي مالي كارآموزان تا سقف معيني حق وكالت دارند و در دعاويي كه مرجع تجديدنظر آن ديوان عالي كشور است حق وكالت ندارند.
در هر صورت كانون وكلا فقط داراي كارآموزان سطح يك و وكلايي است كه با اعمال مجازات انتظامي بر كليه اقدامات آنها نظارت كامل دارند و وكيل سطح دو وجود ندارد و اين افراد وكلايي هستند كه به دليل تخلف انضباطي تنزل رتبه پيدا كردند. تعداد آنها محدود است است.
وكلاي موضوع ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه
اين افراد زير نظر مركز مشاوران قوه قضائيه هستند و اين نهاد به استناد ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مصوب 17/1/1379 تشكيل و تأسيس شد.
بر اساس اين ماده، به منظور اعمال حمايت هاي قانوني لازم و تسهيل دسترسي مردم به خدمات قضايي و حمايت از حقوق عمومي، به قوه قضائيه اجازه داده مي شود صلاحيت فارغ التحصيلان رشته حقوق را به منظور صدور مجوز تأسيس موسسات مشاوره حقوقي براي آنان تأييد كند. . .
حضور مستشاران مذكور در مراجع قضايي و ادارات و سازمان هاي دولتي و غيردولتي به نمايندگي از متقاضيان مجاز خواهد بود. لذا مجوز تأسيس مركز مشاوران قوه قضائيه به قوه قضائيه اعطا شد.
اين مركز به اعطاي مجوز كارآموزي براي مشاوره حقوقي، وكالت و كارشناسي و تعيين حوزه هاي قضايي محل خدمت و اعطاي مجوز براي مشاوره حقوقي و وكالت سطح 2 و كارشناسي و تعيين صلاحيت پس از بررسي توسط اين مركز. همچنين بر عملكرد مشاوران حقوقي، وكلا و كارشناسان نظارت دارد.
مركز كارآموزي مشاوران (موضوع ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه)
كارآموزان كانون مشاوران نيز مانند وكلاي كانون وكلا دوره كارآموزي خود را در محاكم قضايي مي گذرانند اما بر خلاف وكلاي كانون ها پس از گذراندن دوره كارآموزي و اخذ پروانه به مدت 2 سال مشاور حقوقي و تراز محسوب مي شوند. 2 وكيل.
صلاحيت آنها در دوره كارآموزي به شرح زير محدود مي شود:
1- حق شركت در محاكم كيفري را دارند كه به جرايم مستوجب مجازات حبس كمتر از 10 سال، شلاق، جزاي نقدي و اقدامات حمايتي و بازدارنده رسيدگي مي كنند.
2- حق شركت در محاكم حقوقي را دارند كه به دعاوي كمتر از پانصد ميليون ريال يا دعاوي غير مالي رسيدگي مي كنند، به استثناي دعاوي مربوط به اختلاف در اصل نكاح، طلاق، اثبات و نفي نسب.
پس از اين مدت صلاحيت آنها توسط مركز بررسي مي شود و مجوز پايه به آنها اعطا مي شود. از اين تاريخ به بعد حق شركت در كليه محاكم اعم از حقوقي، كيفري و ... را خواهند داشت.
در هر صورت وكلاي كانون هاي وكلا مستقل هستند. در حالي كه وكلاي مركز مشاوران وابسته به قوه قضائيه هستند. قدمت و عمر نهاد كانون هاي وكلا از نهاد مشاوران بيشتر است. در واقع مركز امور مشاوران سابقه اي به قدمت قانون برنامه سوم توسعه دارد.
به هر حال در حوزه حقوقي و دادگاه ها هر دو وكيل براي احقاق حقوق موكل خود تلاش مي كنند.
كانون وكلا :
قبل از تصويب قانون استقلال كانون وكلا از قوه قضائيه در سال 1333 با تلاش و شروعاز جانب مرحوم دكتر محمد مصدق، نهادي به نام كانون وكلا وجود نداشت و امكان پذيرش وكالت منحصراً از افراد مطلع تحت عنوان وكالت وجود نداشت. اما پس از تصويب اين قانون مانند بسياري از كشورهاي مترقي و به منظور رعايت اصول حاكم بر دادرسي عادلانه، كانون وكلاي دادگستري از قوه قضائيه و وزارت دادگستري مستقل شد و اداره اين نهاد به عهده گرفت. خود وكلا
مركز امور مشاوران حقوقي قوه قضائيه
پس از انقلاب تلاش هاي زيادي براي حذف استقلال وكلا از نهادهاي دولتي و اداره وكالت به صورت كميته اي و فراقانوني صورت گرفت كه البته با مخالفت قشر تحصيلكرده انقلابيون مواجه شد. اما در نهايت گروه سنتي مانند محمد يزدي موفق شدند. به عنوان اولين گام براي سلب استقلال وكلا و تثبيت برتري نظام قضايي بر وكالت، امكان ايجاد نهادي موازي با كانون وكلا را در قانون برنامه سوم توسعه و ماده 187 لحاظ كنند. از آن قانون
اين گروه به صراحت گفته اند كه هدفشان كسب انحصار از كانون وكلا است و مي خواهند در تمام جنبه هاي خصوصي و حرفه اي وكلا تسلط داشته باشند و دخالت كنند، غافل از اينكه مهمترين چيز براي يك وكيل داشتن اخلاق و حرفه است. شرافت و سواد حقوقي و نه از حفظ مطالب رساله عمليه. به نظر مي رسد اين رويه قوه قضائيه فقط بازار نفاق و نفاق را داغ كرده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.