استفاه مال

۲۴ بازديد

مدعي مال ديگر در صورت احراز شرايط استعفا و تعهد به پرداخت مال در مقابل صاحب مال مسئول است. شخصي كه از مسئوليت مال در قبال صاحب مال صرف نظر مي كند در صورت وجود شرايط استرداد و الزام به پرداخت استرداد مسترد مي شود. تحقق غير مال مشروط است:

اجازه مالك يا صاحب ملك

اذن مالك، مشروع را از نامشروع و خصوصاً تسلط عدواني بر مال ديگري (غصب) جدا مي كند. استعفا به معناي مقرر در ماده 337 مختص مواردي است كه مجري مجاز باشد و به قهري متوسل نشود و طبق ماده قانوني فوق تحقق ضمان ناشي از استعفا منوط به رضايت است. مالك مستعفي ملك از آن استفاده كرده است. اين اجازه ممكن است صريح باشد، مثلاً مالك آپارتمان به درخواست يكي از آشنايان كليد آپارتمان خود را به او مي دهد و با سكونت او موافقت مي كند يا اذن صاحب ملك ضمني باشد، مانند مالك باغ. خانواده بايد استراحت كنند تا وارد باغ او شوند تا ببينند و مخالفت يا ممانعت نكنند.

البته بايد توجه داشت كه علاوه بر اذن صريح يا ضمني صاحب مال ممكن است براي استفاده ديگران نيز پيش بيني شود و اين در واقع بايد اذن صاحب مال تلقي شود. گويي صاحب باغ براي اسكان موقت مسافران در منطقه اي تخت و فرش تهيه مي كند كه در اين صورت استفاده كننده از بستر آماده شده بايد قصاص را بپردازد.

نكته ديگر اينكه اگر مجري بدون اذن صريح يا ضمني صاحب مال يا قائم مقام قانوني يا مأذون او، منفعت مال خود را بخواهد، اين عمل غصب محسوب مي شود و طبق تعريف غصب در قانون مدني است. قانون .

عمل استعفا به استعفا

ظاهر ماده 337 مربوط به موردي است كه مجري از مالك اذن بگيرد و مال او را بر اساس آن بگيرد. در تعهد ناشي از انصراف، بر خلاف عقد اجاره، پس از بهره مندي از مال، پرداخت اجرت المثل بر عهده شخص خواهد بود. بنابراين اگر شخصي براي سكونت در آپارتمان خود از صاحب ملك اجازه گرفته باشد ولي عملاً در آن سكونت نداشته باشد و منفعتي نداشته باشد، مسئوليت قصاص نخواهد داشت اما در صورت اجاره همان آپارتمان. قرارداد بين مالك و مستاجر در صورت تصرف مستاجر در آپارتمان اعم از اينكه مستاجر از آپارتمان اجاره اي استفاده كند و يا آن را تخليه كند بايد اجاره بها را به موجر پرداخت كند.

ثواب مال داشتن مرسوم است

استفاده از مال غير از نظر اجاره مرسوم است و كمتر منفعت مجاني محسوب مي شود. اما اگر ثواب عرفي براي آن منفعت نباشد، مثلاً موجر براي رفع خستگي رهگذر خسته بر سكوي در بنشيند، مالك نمي تواند اجرتي مطالبه كند و ذينفع ملزم به پرداخت اجرت متعارف نيست. . از نظر عرف شرط پرداخت استعفا شرط مستقلي براي ايفاي مسئوليت ناشي از استعفا نيست و اين اصل را عدم استعفا مي دانند و استدلال شده است كه در حكم عرف تاكيد نشده است. اگر مجري آزاد باشد، ملزم به پرداخت ضرب المثل است. اما اگر عرف حكم به بلاعوض بودن حكم كند، حكم عرف دليل بر عدم صلاحيت صاحب مال محسوب مي شود و وصي از شهادت معاف مي شود.

اجازه انتفاع رايگان تا زماني كه صاحب مال از اذن مجاني خود رجوع نكرده باشد معتبر است، لذا از زماني كه صاحب مال از اذن مجاني انصراف دهد، وصي بايد حق انصراف از مال را بپردازد. ديگري، اما قبل از اينكه مالك از اذن مجاني كه داده است عدول كند، مجري مكلف به پرداخت اجاره نيست.

اجازه استعفا رايگان نيست

همان گونه كه از قسمت اخير ماده 337 قانون مدني استنباط مي شود، اصولاً جواز انتفاع رايگان نيست و هركس به اذن صريح يا ضمني مالك از مال ديگري منتفع شود بايد هزينه مقتضي را بپردازد. و در مواردي كه از اذن استفاده مي شود، به طور صريح يا ضمني آزاد است. تكليف پرداخت قصاص بر عهده مدعي نيست. هر چند صاحبش پشيمان است. علاوه بر مجوز استفاده، رايگان بودن آن نيز قابل درك نيست.

حق انتفاع آزاد است كه خلاف ظواهر است و بايد ثابت شود و چون اين ادعا خلاف اصل است بايد براي اثبات ادعاي خود و ارائه دليل از مراجع قضايي استفاده كند. در لحن ماده 337 است كه يك جنبه استثنايي است. به خوبي استنباط مي شود، زيرا پس از بيان حق مالك در دريافت ثواب، در متن ماده آمده است

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.