نمونه مورد خيانت در امانت در پرونده هاي كيفري

۳۷ بازديد

 نمونه مورد خيانت در امانت در پرونده هاي كيفري

شكايت از خيانت در امانت را شروع كنيد
شاكي در اين شكايت عنوان مي كند كه مالك يك دستگاه خودروي پرايد بوده و با اين خودرو تصادف كرده است. وي مي گويد: آن خودرو را به سلامت در اختيار متهم قرار دادم و پس از تصادف از نامبرده (متهم) خواستم خودرو را به سلامت تحويل دهد و او خودرو را براي تعمير برد و پس نداد و اكنون همچنان است. يك فراري." تقاضاي رسيدگي به خيانت در امانت و همچنين توقيف خودروي من را دارم.»
 
 پس از اين شكايت، دادسرا پرونده را براي رسيدگي به كلانتري ارجاع داد و شاكي در اظهارات خود در كلانتري مجدداً شكايت خود را مطرح و درخواست رسيدگي كرد. كلانتري نيز طي گزارشي اين موضوع را به دادستاني اعلام و ابلاغ كرد. در دادسرا دو نفر به عنوان شاهد در اين خصوص شهادت مي دهند و شاكي نيز بيان مي كند كه متهم خودروي خود را دستكاري و پلاك آن را تعويض كرده و چندين بار اين خودرو را در جاهاي مختلف ديده است و به دليل اينكه اين كار را انجام داده است. وي كه دستور بازداشت نداشته باشد، نتوانسته مانع فرار وي شود، از اين رو تقاضاي صدور دستور توقيف خودروي متهم و توقيف خودرو را داشت.
 
 
حكم دادگاه در مورد خيانت در امانت
طبق دستور دادگاه دستور تفتيش و در آن اجازه ورود به منزل و مخفيگاه يك بار در شبانه روز و يك بار در شب صادر مي شود. در مورخه 27/10/91 ماموران موفق به توقف خودرو شدند و خودرو به پاركينگ منتقل شد. متهم در اظهارات خود در كلانتري عنوان مي كند كه به هيچ وجه اظهارات شاكي را نمي پذيرد. وي مي گويد: اظهارات شهود و شاكي پرونده به هيچ وجه ارتكاب خيانت در امانت را ثابت نمي كند و با شاكي شريك شده و براي ضمانت حساب قبلي سند خودرو را به وي منتقل كردم. نام و پس از تسويه حساب سند به نام من واريز شد و به همين دليل 3 سال است كه ماشين در دست من است.
 
در واقع خودرو در اختيار اينجانب است و براي تسويه حساب به نام شاكي سندي تنظيم شده است و ساير افراد نيز كاملاً از ماجرا مطلع بوده و آماده حضور در دادگاه و شهادت هستند.» در تاريخ 91/7/11. جلسه شعبه بازپرسي در وقت فوق العاده تشكيل شد و با حضور طرفين برخورد حضوري صورت گرفت و پس از صدور راي مجرميت در خصوص خيانت در امانت با موافقت دادستان صورت گرفت. ، كيفرخواست در اين مورد صادر و پرونده براي رسيدگي به مجتمع قضايي ارسال مي شود.
 
 
رسيدگي دادگاه به جرم خيانت در امانت
قاضي دادگاه كيفري بنا به درخواست طرفين به مدير دفتر اعلام كرد كه از بدو تشكيل پرونده تاكنون متهم دستگير نشده و مدركي دال بر خريد يا مالكيت آن ارائه نكرده است. خودرو و شاكي با ارائه سند مالكيت تقاضاي رفع توقيف و تحويل آن را كرده است. انجام داده است، اين اداره طي اطلاعيه اي به كلانتري جهت احضار طرفين اعلام مي كند و پس از احراز هويت، خودرو به آقاي «م.ل» و مدارك مربوط به متهم كه در داخل خودرو كشف شده است، مسترد مي شود.
 
در مورخه 00/00/00 جلسه دادگاه با حضور شاكي و متهم تشكيل و اعلام شد كه آقاي «ر.ن» به عنوان متهم متهم است كه با دلايل ارائه شده در لوايح قبلي منكر اين موضوع شد. در همان تاريخ دادگاه پس از رسيدگي به پرونده ختم رسيدگي را اعلام و مبادرت به صدور قرار مي نمايد. تحليل پرونده خيانت در امانت
روند رسيدگي به شكايت از لحاظ شكلي مطابق قانون و عاري از هرگونه نقص و ايراد است، اما از نظر ماهوي رأي دادگاه استدلال محكمي ندارد. به نظر مي‌رسد نتيجه رأي صحيح باشد، اما مقتضي بود دادگاه با توجه به محتويات پرونده و اقرار طرفين، استدلال مي‌كرد كه چون عمل مزبور فاقد عنوان امانت است.
 
بنابراين جرم خيانت در امانت و عناصر مادي و معنوي و قانوني آن محقق نشده است. لازم به ذكر است طبق قانون آيين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور كيفري مصوب 1378 پس از ارجاع پرونده به شعبه دادگاه و در صورت عدم نياز به رسيدگي يا اقدام ديگري از سوي دادگاه كيفري وجود ندارد. اتهام متهم يا عمل منتسب به او جرم نيست. ، راي برائت يا قرار منع تعقيب صادر مي كند. اصل 37 قانون اساسي نيز مقرر مي دارد كه اصل بر برائت است و هيچ كس در قانون مجرم شناخته نمي شود مگر اينكه جرم او در دادگاه صالح ثابت شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.