سه شنبه ۲۵ مرداد ۰۱ | ۱۲:۱۹
۲۶ بازديد

وقف يك سنت اسلامي است كه بر اساس آن اصل يك مال يا منافع آن براي خدمات عمومي و براي رضاي خدا وقف مي شود. قانون مدني ايران كه مباحث مربوط به وقف را از منابع فقهي شيعه دريافت كرده است، مواد 55 تا 91 را به اين موضوع اختصاص داده است. ماده 55 قانون مدني وقف را چنين تعريف مي كند: وقف به اين معناست كه عين مال و حضانت و منافع آن محفوظ است. منظور از حبس مال، حفظ عين مال و جلوگيري از انتقال مالكيت، تصرف و تلف آن است. منظور از كلمه «تسبيل» قرار گرفتن در راهي است كه مورد نظر واقف بوده يا به عبارت ديگر قرار گرفتن در راه خدا. احكام و شرايط وقف:
ماده 56 قانون مدني نيز مي گويد: وقف به تقاضاي واقف هر لفظي كه دلالت بر معناي آن داشته باشد و قبول طبقه اول اولياي قانوني آنها يا اولياي قانوني آنها در صورت محدود بودن آنها صورت مي گيرد مانند. وقف بر فرزندان; و اگر وقف بلامحل يا وقف براي مصالح عمومي باشد، قبول حاكم شرط است.
اين مقاله به شرايط ايجاب و قبول وقف اختصاص دارد. بر اساس اين ماده، اگر وقف محدود باشد، يعني براي شخص معين يا افراد معدودي باشد، نياز به قبول آن شخص يا قائم مقام قانوني اوست. اما اگر وقف محدود نباشد و مصلحت عمومي را تأمين كند، مثلاً براي طلاب، فقرا، مسافران و يا به طور كلي، نياز به تأييد حاكم دارد. البته در اين موضوع تفاوت هايي وجود دارد.
برخي از فقها و حقوقدانان وقف را عقد نمي دانند و به نظر آنان نيازي به مطالبه و قبول آن نيست. همچنين برخي حاكم را از مقامات حكومتي نمي دانند، بلكه معتقدند حاكم شرع بايد تاييد كند و حاكم شرع الزاماً جزء حكومت نيست. طبق ماده 57 قانون مدني، واقف بايد مالك مالي باشد كه وقف مي كند و در معاملات نيز داراي صلاحيت باشد. است.
در واقع اين ماده وقف را فقط براي مالك جايز دانسته و داشتن اهليت معامله را براي مالك لازم دانسته است. يعني مالك بايد بالغ و عاقل و بالغ باشد. در ماده 58 نيز به اين موضوع پرداخته شده است كه فقط وقف مالي كه با حفظ مال قابل بهره برداري است، اعم از منقول يا غير منقول، مشترك يا انحصاري، جايز است.
اين ماده بر لزوم بقاي موقوفه تاكيد دارد و بر اساس آن تنها آن اموالي قابل وقف هستند كه خود موقوفه با استفاده از منافع آنها از بين نرود. اما براي تحقق قبض به چه كساني بايد وقف داده شود در ماده 62 اين قانون آمده است.
در صورت بسته شدن وقف به كساني كه به آنها داده شده يا نمايندگان قانوني آنها وقف مي كنند. اگر وقف منتهي باشد و واقف متولي براي آن انتخاب كرده باشد متولي وقف آن را بر عهده مي گيرد و اگر هيچ يك از اينها نباشد حاكم متولي را انتخاب مي كند و وقف به او تعلق مي گيرد.
عدم فوريت قبض وقف:
قانونگذار در ماده 60 قانون مدني موضوع عدم فوريت قبض وقف را ذكر و بيان كرده است، در قبض اضطرار وجود ندارد، اما تا زماني كه واقف به وقف اعتراض نكرده است، هر گاه قبض را بدهد. ، وقف تمام شده است.
در ماده 61 نيز آمده است كه پس از اتمام وقف، واقف نمي تواند آن را فسخ يا تغيير دهد. يكي ديگر از مواد قانون مدني كه به موضوع وقف مي پردازد، ماده 67 است كه مي گويد وقف مالي كه قبض مي شود و امكان وصول آن وجود ندارد، باطل است. البته اگر شرايط مال به گونه اي باشد كه امكان تسليم واقف وجود نداشته باشد، ولي امكان دريافت آن براي واقف وجود داشته باشد، وقف اشكال ندارد.
مثلاً شخص الف كشتي خود را وقف شخص ب مي كند كه در دريا رها شده و احتمال تسليم آن براي او نسبي است. در اينجا اگر ب توانايي تملك كشتي را داشته باشد بايد گفت وقف صحيح است. طبق ماده 68 قانون مدني، كليه روابط طبيعي و عرفي موقوفه جزء وقف محسوب مي شود مگر اينكه در وقفنامه ذكر شده باشد.
مثلاً خانه اي وقف است و اگر در حياط خانه درختي باشد جزء وقف محسوب مي شود. اما واقف مي تواند در قباله ذكر كند كه درختان يا ميوه درختان جزء وقف نيست. قانونگذار در ماده 69 قانون مدني اشاره مي كند كه وقف صحيح نيست مگر به اعتبار موجود.
در واقع وقف را بر شخص يا چيزي كه وجود ندارد باطل مي كند. نكته ديگر اين است كه انسان مي تواند پولي را به خود و چش اختصاص دهدبچه ها در اين صورت وجود طبقه اول كفايت مي كند. طبق ماده 70 قانون مدني، اگر قسمتي از موقوفه براي ميت و قسمتي براي فعلي باشد، وقف به نسبت حصه موجود صحيح است و وقف به نسبت غير موجود باطل است.
وقف بر نفس، به اين معنا كه واقف، خود را وقف او يا غير واقف كند، يا پرداخت ديون يا ساير مخارج خود را از فوايد وقف قرار دهد، باطل است. همچنين اگر كسي اداي دين يا مخارج ديگر خود را از منافع موقوفه وارد كند، وقف باطل است. فرقي نمي كند در زمان زندگي باشد يا بعد از مرگ.
البته شرط منفعت وقف كه بر عهده واقف است نيز باطل است، اما وقف را باطل نمي كند. همچنين طبق ماده 73 وقف به اولاد و اقارب و خدمه و امثال آنها كاملاً صحيح است. البته مشروط بر اينكه وقف براي نفقه زوجه نباشد.
بهترین وکیل تضمینی در چناران کیست؟
وكيل حقوقي
وكيل براي شكايت كيفري
چگونگي طلاق غيابي زن